بهترین روش تدریس ریاضی دهم

معرفی منابع، سرفصل ها و ضرایب دروس دبیرستان در کنکور| برنامه ریزی و تکنیک های استاندارد مطالعه درسی

بهترین روش تدریس ریاضی دهم

۹ بازديد
ریاضیات برای دانش آموزان دوره دوم متوسطه یکی از مهم ترین دروس تخصصی و در نوع خود یکی از چالش برانگیزترین آنها محسب می شود. از همین رو اطلاع اساتید و دبیران این درس از بهترین روش تدریس ریاضی دهم، در فرآیند یادگیری و پیشرفت دانش آموزان بسیار تاثیرگذار و حائز اهمیت می باشد.
دانش آموزآن دوره متوسطه دوم اغلب در برابر مطالعه و یادگیری درس ریاضی یک مقاومت ناخودآگاه از خود نشان می دهند. اگر بخواهیم علت یا علل این مسئله را بررسی کنیم به جرات می توان گفت که یک مقاله چند ده صفحه ای را می تواند به خود اختصاص دهد.
اما مهم ترین و واضح ترین دلیل این موضوع بنابر تحقیقات صورت گرفته در این رابطه، بکارگیری شیوه های آموزشی منسوخ و غیر اصولی در آموزش ریاضی در پایه های پایین تر عنوان شده است.
با توجه به اینکه اکثر دانش آموزان در زمان ورود به دبیرستان با ضعف محسوس پایه ریاضیات مواجه هستند، نه تنها در یادگیری مباحث جدید، سخت و تخصصی این درس در پایه های بالاتر با مشکل مواجه هستند، بلکه برای درک و فهم و پاسخگویی به سوالات دروس تخصصی محاسباتی مانند ریاضی و شیمی نیز دچار ضعف خواهند بود.
بنابراین لازم است تا اساتید در ابتدای ورود دانش آموزان به دوره دبیرستان، بهترین شیوه های تدریس ریاضی دهم را به کار گیرند تا بهترین نتیجه در امتحانات نهایی و همچنین کنکور برای درس ریاضی برای دانش آموزان رقم بخورد.

نکات مهم در فرآیند آموزش ریاضی دهم:

1) توجه به پایه آموزشی دانش آموز
دبیر دلسوز و با مسئولیت پیش از شروع آموزش ریاضی در پایه دهم، به تعیین سطح دانش آموزان کلاس خود اهمیت می دهد. در جلسات ابتدایی سطح کلاس باید تعیین شود و متناسب با آن برنامه ریزی آموزشی صورت گیرد.

2) مرور مباحث پایه پیش نیاز
پس از تعیین سطح و متناسب با پایه علمی دانش آموزان کلاس، دبیر ریاضی لازم است تا مباحث پیش نیاز از پایه های قبل را پیش از شروع سرفصل های کتاب ریاضی دهم در کلاس مرور و در صورت نیاز تدریس نماید تا دانش آموزان باری یادگیری مطالب جدید با مشکل مواجه نشوند.

3) رعایت ترتیب سرفصل های کتاب درسی
نکته مهم بعدی در روند تدریس ریاضی دهم رعایت سرفصل های کتاب درسی است. در بسیاری از موارد مطالب به صورت پیش نیاز و پیوسته به هم در سرفصل ها قرار می گیرند، بنابراین لازم است تا این ترتین در تدریس به طور دقیق رعایت شود.

4) به تعاریف و مفاهیم اهمیت دهید
ریاضی درس حفظ کردنی نیست! تمام مطالب، تعاریف و موضوعات آن باید به صورت تشریحی و مفهومی تدریس شود. برای اینکه دانش اموزان درک صحیحی از مباحث داشته باشند باید از مثال های ساده و کاربردی در جریان تدریس استفاده شود.

5) دانش آموزان را در تدریس مشارکت دهید
یکی از شیوه های بسیار کاربردی و مرسوم در تدریس ریاضیات، مشارکت دادن دانش آموزان در امر آموزش است. این ایجاد مشارکت باعث ایجاد اشتیاق و انگیزه در آنها می شود و در نتیجه یادگیری مطالب درسی برایشان شیرین خواهد بود.

در مجموع اموزش یک کار ابتکاری است. دبیر به عنوان مسئول کلاس درس می تواند با استفاده از روش ها و تکنیک های جدید و جذاب باعث افزایش انگیزه و علاقه دانش آموزان در یادگیری درس ریاضی شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.